Tilmelding til KPI - Key Performance indicators

Deltager


Deltag 2 for 1?

Anden deltager

Anden deltager betaler kun for forplejning: Aarhus 500 kr. pr. dag. København 300 kr. pr. dag


Betaler








KPI - Key Performance indicators
DKK
{{calculatePrice({'days': checkoutDates.length, 'place': singleDayWebformValues ? singleDayWebformValues.place : webformValues && webformValues.place })}} DKK
eksl. moms
{{webformValues.place}} {{singleDayWebformValues.place}}
  • {{date}}
kl. 9 - 16

KPI – Key Performance indicators

Er en Lean styringsmetode der hjælper os til at nå i mål med vores strategi samt sikre at vi konstant forbedrer vores vigtigste fokusområder.

KPI tavle
KPI’er skal være synlige så alle kan følge med og arbejde ud fra dem

Hvad er KPI?

KPI står for ”Key Performance Indicator” og er en betegnelse for en Lean metode, der kan hjælpe en afdeling eller organisation med at vurdere, hvor godt det går med at indfri deres mål. KPIér giver informationer om hvordan afdelingen performer i forhold til dens mål, og hvor der er plads til forbedring.

Det er vigtigt at en KPI afspejler den faktiske performance og at individet eller gruppen, har en reel mulighed for at påvirke deres KPI’er. Bruges KPI’erne på den rigtige måde, kan de skabe motivation og høj trivsel i en afdeling. Det styrker det kollektive sammenhold, og klæder os på til når de næste udfordringer skal overvindes.

KPI’erne skal derfor bruges på en intelligent måde, der åbner dørene til vores udviklingspotentiale. Derfor er det vigtigt at KPI’erne er målbare og dynamiske.

Hvad er målet / resultatet med KPI?

  • Skabe motivation hos den enkelte
  • Skabe gennemsigtighed
  • Øge produktiviteten
  • Give mulighed for at benchmarke (internt/eksternt)
  • Opstille klare forventninger (forventningsafstemning)
  • Muliggøre hurtig og kontinuerlig opsamling af performanceinformation
  • Give Feedback (Godt kommunikationsværktøj)
  • Skabe en bredre organisatorisk forståelse hos den enkelte

Typiske fokusområder for KPIér

  • Kundetilfredshed
  • Kvalitet
  • Levering
  • Service
  • Omkostninger
  • Effektivitet
KPI tavle

De 4 designfaser af KPI’er

1) Afklaring / design

  • Hvad er afdelingen mål?
  • Hvad skal I gøre for at opnå disse mål?
  • Hvordan kan/bør vi måle resultaterne af jeres handlinger?
  • Design KPI’er (max. 4-5), herunder hvem der er ansvarlig for at måle, beregne og kommunikere KPI’erne – og ofte dette skal foregå?

Test jeres KPI’er, så I er sikre på at de er relevante. I skal kunne svare Ja til:

  • Er denne KPI kritisk for afdelingens succes?
  • Kan vi påvirke denne KPI?
  • Kan vi måle, beregne og kommunikere denne KPI med et fornuftigt ressourceforbrug?

2) Udførsel

  • Mål, beregn og kommuniker KPI’er I henhold til designet
  • Afhold systematiske tavlemøder så alle kender vores performance og forbedringsmuligheder

3) Evaluering

  • Er KPI’en blevet implementeret i henhold til designet?
  • Har den enkelte KPI været hensigtsmæssig?
  • Er der overensstemmelse mellem afdelingens performance og den enkelte KPI’s performance?

4) Redesign

  • Ret op på de uhensigtsmæssigheder der eventuelt er blevet noteret i evalueringen, ved at gentage design processen igen
  • Husk den brede involvering skaber ejerskab
KPI 4 design faser

Vil du vide mere?

KPI´er anvendes i alle større danske organisationer som Grundfos, LEGO, Novozymes osv. Men der er også store fordele i at etablere et KPI-system i mindre organisationer.

Vi skal ikke have KPI’er bare for at have dem, og ikke bruge dem til noget efterfølgende. Vi skal have dem fordi, at vi ønsker at have et synligt overblik over vores daglige, månedlige og årlige performance, og heraf identificere den næste forbedring eller det næste mål.

Hvis du vil lære mere om hvordan du kan bruge dine KPI’er til at tage beslutninger efter mål og målinger, så tag vores Lean endagskursus i KPI og målstyring.

Har du spørgsmål eller vil vide mere, så er du meget velkommen til at kontakte os

KPI tavle hos Grundfos
KPI’er anvendes i alle store danske organisationer – her hos Grundfos