Hvad er Lean?
Lean er en visionsdrevet filosofi, hvor målet er at skabe en kultur, der tager udgangspunkt i, hvad der skaber værdi for vores kunder – og samtidigt fjerner alle de aktiviteter undervejs, der ikke skaber værdi.
De fem Lean nøgleprincipper gennemsyrer hele Lean filosofien, og det er vigtigt at få ledelsen og medarbejderne involveret fra start, da deres indsats og viden er afgørende for at skabe succes.
De fem principper er:
KundeværdiSpecificer værdi set fra kundens synspunkt. Kunden skal tilbydes ydelser, der er attraktive og ikke blot produkter, der er attraktive for organisationen at levere. Det er derfor vigtigt at kende sin kunde, hvad enten det er slutkunden eller det næste led i den interne proces.
Værdistrøm
Identificer værdistrømmen. Det er vigtigt at kende processen, derfor bruger vi værdistrømsanalysen til at åbne dem op og se på dem fra start og til slut.
Flow
Flow skal skabes i hele proceskæden. Derfor stræbes der efter at få processerne til at bevæge sig kontinuerligt fra start til slut.
Styring
Styring af opgaverne er en forudsætning for at sikre et effektivt flow.
Perfektion
Perfektion er det endelige mål. I forsøget pa at opnå dette, skal der dagligt arbejdes med Kaizen og løbende forbedringer. Perfektion er ikke blot en ydelse med en høj kvalitet, men den rigtige ydelse på det rigtige tidspunkt, til den rigtige omkostning og med et absolut minimum af spild.