Tilmelding til Indbygget kvalitet

Deltager


Deltag 2 for 1?

Anden deltager

Anden deltager betaler kun for forplejning: Aarhus 500 kr. pr. dag. København 300 kr. pr. dag


Betaler








Indbygget kvalitet
DKK
{{calculatePrice({'days': checkoutDates.length, 'place': singleDayWebformValues ? singleDayWebformValues.place : webformValues && webformValues.place })}} DKK
eksl. moms
{{webformValues.place}} {{singleDayWebformValues.place}}
  • {{date}}
kl. 9 - 16

Indbygget kvalitet

Er en Lean metode til at sikre indbygget kvalitet i produktet eller processen, hvor man stræber efter at gøre det ´rigtigt første gang´

Indbygget kvalitetstavle med Friske Øjne

Filosofien bag indbygget kvalitet

Der er 2 holdninger til fejl; 1) Fejl er uundgåelige 2) Fejl kan forhindres. Med Poka-Yoke siger vi, at selvfølgelig laver mennesker fejl – men enhver fejl som folk laver kan reduceres og i mange tilfælde fjernes.

Holdninger til fejl

Alle medarbejdere er ansvarlig for kvaliteten

  • “Du må ikke modtage fejl”
  • “Du må ikke lave fejl“
  • “Du må ikke sende fejl videre”

4 skridt til indbygget kvalitet

1) Forudsætninger

Hvilke forudsætninger skal være i orden for at lave god kvalitet?

  • Klar forståelse for opgaven
  • Instruktioner som er til at forstå
  • Tilstrækkelig uddannelse og træning
  • Teknologi og metoder som er vedligeholdt og i orden
  • Tiltalende arbejdsmiljøet

2) Forebyggende handlinger

Værktøjskasse som kan anvendes til forbyggende kvalitet, så vi minimerer risikoen for menneskelige fejl:

3) Årsag

Hvordan finder vi årsagen til at fejlen er opstået?

4) Afhjælpning

Afhjælpning -> PDCA

  • Kontakt procesejerne og bliv enige om at fejlen kan være opstået netop her (P)
  • Bed procesejerne om at udbedre fejlrisici (D)
  • Opfølgning på, at fejlrisici fjernes (C)
  • Proceskontrol: kontrollerer vi fejlen nu? (A)
  • Kan den nye viden med fordel deles med andre (A)

De 3 vigtigste metoder til Indbygget Kvalitet

Standardisering

Standardisering er vigtigt, når vi snakker om indbygget kvalitet:

  • Standarder for processer og opgaveløsning
  • Gode standarder er med til at minimere muligheden for at lave fejl
  • Inkluder altid kvalitetsnøglepunkter
  • Lav tydelige kvalitetsstandarder
  • Sørg for at der er gode instruktioner til jobbet

Poka-Yoke

Poka-Yoke er japansk og betyder direkte oversat: For at undgå (Yokeru) uagtsomme fejl (Poka). Poka-Yoke kaldes også fejlsikring. De bedste Poka-Yoke løsninger forhindrer fejl i at opstå.

Formålet med værktøjet er at opnå nul fejl Få indarbejdet holdningen: “Nul fejl er muligt.”

Poka-Yoke benyttes i forbindelse med Løbende forbedringer af kvaliteten, samt ved udvikling af nye produkter og nyt udstyr

FMEA

Fejl-Mulighed og Effekt Analyse

Formål:

  • Videndeling på tværs af funktioner og kunde/leverandører
  • Konsekvensvurdering: ”Hva’ nu hvis…?”
  • Fejlsikre processen & prioritere kritiske områder

Vurderes ud fra Sandsynlighed & Konsekvens