Tilmelding til Indbygget kvalitet

    Deltager


    Deltag 2 for 1?

    Anden deltager

    Anden deltager betaler kun for forplejning: Aarhus 500 kr. pr. dag. København 395 kr. pr. dag


    Betaler








    Indbygget kvalitet
    DKK
    {{calculatePrice({'days': checkoutDates.length, 'place': singleDayWebformValues ? singleDayWebformValues.place : webformValues && webformValues.place })}} DKK
    eksl. moms
    {{webformValues.place}} {{singleDayWebformValues.place}}
    • {{date}}
    kl. 9 - 16

    Indbygget kvalitet

    Er en Lean metode til at sikre indbygget kvalitet i produktet eller processen, hvor man stræber efter at udføre tingene “rigtigt første gang”.

    Filosofien bag indbygget kvalitet

    Der er to holdninger til fejl:

    • Fejl er uundgåelige
    • Fejl kan forhindres

    Med Poka-Yoke siger vi, at selvfølgelig laver mennesker fejl – men enhver fejl som mennesker laver kan reduceres og i mange tilfælde fjernes.

    Alle medarbejdere er ansvarlig for kvaliteten.

    • “Du må ikke modtage fejl”
    • “Du må ikke lave fejl“
    • “Du må ikke sende fejl videre”

    Fire skridt til indbygget kvalitet

    Første skridt – Forudsætninger

    Hvilke forudsætninger skal være i orden for at lave god kvalitet?

    • Klar forståelse for opgaven
    • Instruktioner som er til at forstå
    • Tilstrækkelig uddannelse og træning
    • Teknologi og metoder som er vedligeholdt og i orden
    • Tiltalende arbejdsmiljøet

    Andet skridt – Forebyggende handlinger

    Metodekasse som kan anvendes til forebyggende kvalitet, så vi minimerer risikoen for menneskelige fejl:

    • FMEA (Failure Mode and Effects Analysis)
    • Poka-Yoke (Kvalitetssikring frem for kvalitetskontrol)
    • Standardiseret arbejde (arbejdsbeskrivelser, TPM, 5S, omstilling mm.)
    • Proceskontrol de ”rigtige” steder
    • Kvalitetskortlægning

    Tredje skridt – Årsag

    Hvordan finder vi årsagen til at fejlen er opstået?

    • Problemløsning
    • Standardiseret arbejde
    • Kommunikation

    Fjerde skridt – Afhjælpning

    Til afhjælpning og bearbejdning anvendes PDCA skemaet.

    • Kontakt procesejerne og bliv enige om hvor fejlen kan være opstået (P)
    • Bed procesejerne om at udbedre fejlrisici (D)
    • Opfølgning på, at fejlrisici er fjernet (C)
    • Proceskontrol: kontrollerer vi fejlen nu? (A)
    • Kan den nye viden med fordel deles med andre (A)

    De tre vigtigste metoder til Indbygget Kvalitet

    Standardisering

    Standardisering er vigtigt, når vi snakker om indbygget kvalitet.

    • Standarder for processer og opgaveløsning
    • Gode standarder er med til at minimere muligheden for at lave fejl
    • Inkludér altid kvalitetsnøglepunkter
    • Lav tydelige kvalitetsstandarder
    • Sørg for at der er gode instruktioner til jobbet

    Poka-Yoke

    Poka-Yoke er japansk og betyder direkte oversat: For at undgå (Yoke) uagtsomme fejl (Poka). Poka-Yoke kaldes også fejlsikring. De bedste Poka-Yoke løsninger forhindrer fejl i at opstå.

    Formålet med metoden er at opnå nul fejl. Derfor er det vigtigt at få indarbejdet holdningen: “Nul fejl er muligt”.

    Poka-Yoke benyttes i forbindelse med løbende forbedringer af kvaliteten, samt ved udvikling af nye produkter og nyt udstyr.

    FMEA

    Fejl-Mulighed og Effekt Analyse

    Formål:

    • Videndeling på tværs af funktioner og kunde/leverandører
    • Konsekvensvurdering: ”Hva’ nu hvis…?”
    • Sandsynlighedsvurdering
    • Opdagelsesvurdering
    • Fejlsikre processen & prioritere kritiske områder

    Vil du vide mere?

    Har du spørgsmål hertil, så ring endelig til os på 4261 6167 eller send os en mail på kurser@centerforlean.dk

    Gratis medlemskab, nyeste Lean viden, virksomhedsbesøg m.m
    Lean virksomhedsbesøg
    Nyeste Lean viden
    Tilbud på kurser